Η
αλήθεια είναι ότι, όπως και κάθε άλλη δεξιότητα ζωτικής σημασίας για την
κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού, έτσι και το να μάθει το
παιδί να αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του χρειάζεται ενίσχυση και ενθάρρυνση.
Γιατί, όμως, το να διδαχθεί ένα παιδί τα
συναισθήματά του είναι τόσο σημαντικό ?
· Το να θεωρήσουμε ότι τα συναισθήματα είναι φυσιολογική αντίδραση του εαυτού μας μειώνει το άγχος.
Τα έντονα συναισθήματα είναι ένα καθολικό φαινόμενο της ανθρώπινης εμπειρίας, ωστόσο για ένα μικρό παιδί μπορεί να είναι τρομακτικά και πνιγηρά, οπότε επιτρέποντας στο παιδί να τα εκφράσει και επιβεβαιώνοντάς τα , το βοηθάμε να τα αποδεχθεί με υγιή τρόπο. Όταν δεν αντιμάχεται τα συναισθήματά του, εξαλείφεται το υπερβολικό άγχος και στρες που νιώθει.
· Η αναγνώριση των συναισθημάτων προάγει τη συναισθηματική νοημοσύνη.
Πολλοί γονείς περιμένουμε από το παιδί μας να μπορεί αυτόματα να εκφραστεί για τα συναισθήματά του, παραβλέποντας ότι το πρώτο βήμα είναι να γίνουν ικανά να τα αναγνωρίζουν. Επομένως, όταν εξοικειώνουμε το παιδί μας με ένα ευρύ λεξιλόγιο της συναισθηματικής γλώσσας, το βοηθάμε να μπορεί να εντοπίζει ποιο συναίσθημα βιώνει και , ως γνωστόν, η επαφή με τα συναισθήματά μας είναι ο θεμέλιος λίθος της συναισθηματικής νοημοσύνης.
·
Μαθαίνοντας να ανακουφίζονται από πιεστικά
συναισθήματα αποφεύγουν να εκδηλώνουν μη
αποδεκτές συμπεριφορές.
Άπαξ και το παιδί αναπτύξει τη δεξιότητα να αναγνωρίζει τα συναισθήματά του, αρχίζει να αποκτά την αυτεπίγνωση για το πώς να τα κατευνάζει και να ηρεμεί από αυτά. Αυτή είναι μια διαδικασία δοκιμής και λάθους, κατά τη διάρκεια της οποίας μπορούμε να συμπαρασταθούμε στο παιδί μας να μάθει να παρατηρεί και να αναγνωρίζει τι φαίνεται να μειώνει το φυσιολογικό του στρες.
·
Ξεπερνώντας τα
πνιγηρά συναισθήματα απελευθερώνονται
για να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους.
Αν ένα παιδί συνηθίσει να καταπιέζει τα
συναισθήματά του, δεν θα μπορεί να πραγματώσει
την ολοκλήρωση των αναπτυξιακών δυνατοτήτων του. Τα ανεπεξέργαστα
συναισθήματα παραμένουν στο υποσυνείδητο όπου και υπονομεύουν το εσωτερικό
δυναμικό και την πνευματική ενέργεια που το παιδί μας χρειάζεται για να
λειτουργήσει στις απαιτήσεις της καθημερινότητας. Επίσης, ο εγκέφαλος του
παιδιού σε οξεία συναισθηματική κατάσταση , πλημμυρίζει από στρεσογόνες ορμόνες
που παρεμποδίζουν τη μάθηση.
· Η επιτυχημένη επεξεργασία των συναισθημάτων είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της καλής ψυχικής υγείας.
Εάν η αυτοέκφραση γίνει τρόπος ζωής , έχουμε λιγότερες πιθανότητες να εμπλακούμε σε μοτίβα αρνητικής διαχείρισης των συναισθημάτων , τα οποία σταδιακά οδηγούν σε άγχος, κατάθλιψη και άλλα προβλήματα ψυχικής υγείας.
· Η ψυχική υγεία είναι σημαντικός παράγοντας για την υγεία του οργανισμού.
Όπως συμβαίνει και με τους ενήλικες δεν είναι
ασυνήθιστο τα ανεπεξέργαστα συναισθήματα σε ένα παιδί να εκδηλώνονται με σωματικά συμπτώματα, όπως πονοκέφαλοι,
στομαχόπονοι, έλκη ή υψηλή αρτηριακή πίεση. Βοηθώντας , επομένως, το παιδί μας να
μάθει να αναγνωρίζει και να
διαχειρίζεται τα συναισθήματά του, του εξασφαλίζουμε όχι μόνο μακροπρόθεσμη ψυχική, αλλά και
σωματική υγεία-το καλύτερο δώρο που μπορούμε να του προσφέρουμε.
Πηγή: https://nurtureandthriveblog.com/8-vital-reasons-teach-child-emotions/
Τη μετάφραση του άρθρου πραγματοποίησε, η εθελόντρια Ιωάννα Μητροπούλου, φιλόλογος καθηγήτρια του 1ου
ΕΠΑΛ Αιγίου.